DAGBOEL MWANZA 23 AUGUSTUS 2015

24 augustus 2015 - Mwanza, Tanzania

Vandaag een spannende dag.

Ik ga een paar dagen op safari.

Boss is vandaag en maandag naar een conferentie in Dar Es Salaam

Het rapport is voor 98 klaar.

De driver staan vanmorgen al met de 4 wheel drive landcruiser te wachten bij de ingang van de lodge.

Eerst nog het kantoor van de touroperator om te betalen en de nodige documenten in te vullen voor het nationaalpark De Serengetti.

Na 2 uur rijden door allerlei dorpen stoppen we bij een paar stalletjes.De driver Nicolaas wijst op de vissen die buiten hangen. Zullen we vis eten?

De vliegen, vliegen van schrik van de vissen af.

Even verderop liggen verse vissen zo te zien Tilapias te drogen in de hete zon.

Een paar vissenogen staren mij aan.

De vliegen doen zich te goed tussen de schubben

Nee zeg ik ,hebben ze geen toast met  dubbel gebakken ei?

Helaas vandaag niet voorradig.

Wel eieren die al een paar uur in een glazen vitrine liggen te broeden., in de snikhete zon.

Ik kijk nog een keer rond of ik iets kan vinden voor de lunch.

Ik waag mijn gezondheid er niet aan.

Dan maar vanavond in de lodge in de Serengetti iets extra’s bestellen.

We starten weer en passeren een brug waar op hetzelfde moment ook een kudden runderen overheen gejaagd wordt .

Er wordt geslagen en geduwd totdat ze er toch uiteindelijk tussen de auto’s zijn.

De weg wordt rustiger nu we de Serengetti naderen, minder verkeer op de weg.

Wel grote trucks die richting Kenya rijden.

Op de snelweg steekt plotseling een grote kudde runderen, zeboes de weg over.

Geduld is een schone zaak, na een poosje geduldig wachten ia de weg vrij, vervolgens rijden we weer verder.

Op de parkeer plaats van de ingang van de Serengetti zijn de apen erg brutaal en er op uit om iets uit de auto’s t stelen.

Als ik met de deur open sta is er al 1 onder mijn armen doorgeschoten naar binnen.

Moeilijk om hem er weer uit te krijgen.

Bij de volgende auto ruiken ze de bananen in de lunchpakketten.

Vrouw raakt in paniek tot haar echtgenoot haar komt helpen de ramen te sluiten .

Als we weer veel formaliteiten ingevuld hebben mogen we eindelijk door het hek van het park.

We dwalen lange tijd over de savanne, we zien veel verschillende  wilde dieren.

Even  een opfrissertje ?voor de kleinkinderen, weten jullie het verschil nog tussen; Gazelle, Steenbok, Thomson gazelle, Topi.?

Vorig jaar vierden we met al onze kinderen en kleinkinderen onze bruiloft  met een safari ook in dit gebied in Tanzania.

Ik heb mijn kennis weer opgehaald en ze allemaal  weer gezien.

Het grootste spektakel wat we meemaakten vanmiddag was ;ongeveer 25 krokodillen vechten onderling om een zebra te verslinden.

We kijken er lang naar. (zie foto’s)

Nicolaas ontdekte dat de maraboes rondcirkelden en snel daalden naar de rivier.

Hij volgt hun spoor en wij vinden de verslindpartij van de krokodillen.

Iets verder  vinder we familie leeuw die languit ligt te rusten in de schaduw van de struiken.

Man leeuw kunnen we heel dicht naderen zonder dat hij opstaat.

De leeuwenfamilie ligt tussen de struiken verborgen dicht bij de rivier waar de beesten regelmatig komen drinken.

Ze hoeven niet ver te rennen om aan hun buit te komen.

In de verte horen we het gelach van de hyena’s die we even later ook vinden.

Enge beesten zijn het. Niet mijn vrienden.

Grote kuddes Wildebeesten en zebra’s rennen voor ons uit.

Deze 2 soorten zie je vaak samen ,ook tijdens de grote trek naar Kenya en weer terug.

Het wildebeest kan goed zien maar schijn wel dom te zijn terwijl de zebra heel goed kan horen, Zo vullen zij elkaar aan om bedreigingen die er genoeg zijn het hoofd te bieden.

Tegen zessen arriveren we in de lodge Mbalageti  op een heuvel moet een prachtig uitzicht.

Mooi eigen huisje op palen met een uitzicht op het dal .

Vlak voor mij staan 2 Dikkie Diks te grazen terwijl ik nog schrijf  aan mijn dagboek op het terras van het huisje.

Ik werk nog even door aan mijn dagboek dat nog lang niet af is.

Een heerlijk diner van 4 gangen smaakt mij voortreffelijk in het buitenrestaurant.

Mooi uitzicht op de savanne  vanaf mijn tafel, maar de avond valt snel in Afrika.

Ik neem nog een koffie met cognac en geniet er van onder de Afrikaanse sterrenhemel.

Fascinerend.

Ik praat nog wat na met de Zuid Afrikaanse manager en een Hollands stagaire.

De dieren zoeken hun slaapplaats op terwijl anderen juist op jacht gaan.

De leeuw brult in de verte

Ik ga een waker met wapen roepen om mij vanaf het restaurant naar het huisje te brengen in het donker.

Er is een leeuwenfamilie gesignaleerd in de omgeving van de lodge ,dus is men dubbel attent.

Nee geen part of the marketing.

De niet thuis te brengen nachtgeluiden uit de wildernis dringen in mijn slaapkamer door.

Dit kan vannacht wat worden, na de apenvergadering op mijn dak beginnen ze nu ,zo te horen, glijbaantje en tikkertje te spelen op het schuine dak.

Ik klap mijn laptop dicht.

Tijd om naar bed te gaan, tenminste, als ik de slaap kan vatten.

Wally

1. Elly Quist:
    24 augustus 2015
    ik hoop dat je het er levend afgebracht hebt vannacht!!!!
    Engerd!!!!xxx